Välj en sida

Jag jobbar som lärare i svenska som andraspråk för vuxna elever och när man gör det stöter man oundvikligen på begreppet yrkessvenska. Det är ett riktigt modeord just nu, när arbetslinjen ska följas och folk ska arbeta till vad pris som helst. Med yrkessvenska menas oftast att eleverna inte ska slösa tid på att lära sig vad tussilago* heter på svenska (det heter, föga förvånande, just tussilago) utan istället lära sig säga avgasrör, spindelled och kamaxel, om det nu är bilmekaniker man ska arbeta som.

Det låter förstås bra, men verkligheten är lite mer komplicerad än så. Det är nämligen inte orden, substantiven avgasrör och spindelled, som är det svåra för en invandrare på en svensk arbetsplats. Det är allt det andra som är svårt, till exempel att förklara det man vill förklara, fråga det man tänkte fråga, skriva ett mejl till chefen eller skämta med kollegan. Det är dessutom i princip lika svårt oavsett yrkesområde. Det är DET som är den riktiga yrkessvenskan.

Icke desto mindre är nu ett stort antal svensklärare, precis som jag, ålagda att undervisa i yrkessvenska. Problemet blir då vilket material man ska använda. Hur ska Maritza lära sig att kamaxel heter kamaxel? Det finns inte särskilt mycket böcker i yrkessvenska, även om det börjar komma.

Har man turen att vara anställd på ett vettigt företag (eller kommun, jag har hört att det finns lärare där också), får man naturligtvis arbetstid att lägga på att “ta fram” (dvs skapa eget) material till varje enskild yrkeskategori man råkar ha på sin kurs. Och när jag säger arbetstid menar jag inte för- och efterarbetestid utan den åtråvärda arbetstiden som inte är relaterad till hur många minuter man stått i klassrummet.

Tyvärr är en del lärare som arbetar med yrkessvenska anställda på företag där budgeten är viktigare än kvaliteten. Alltså har du ingen tid till att skapa bra material till dina elever (om du inte vill göra det på din fritid) och googlar därför “yrkessvenska material” och hamnar på denna blogg. Men du kan vara lugn. I ett senare inlägg ska jag berätta om hur jag tänker när jag gör yrkessvenskamaterial till mina elever.

Tills dess: Fortsätt med den allmänna ordkunskapen. Det är den dina elever behöver mest av allt.

/Leg. lär.

Ps. Jag är inte emot yrkessvenska helt och hållet. Det kan vara helt nödvändigt och väldigt bra.