Lärare, läromedelsförfattare och provkonstruktör

Jag har arbetat som lärare i svenska som andraspråk för vuxna sedan 2008 då jag började undervisa utbytesstudenter och gästforskare vid Umeå universitet. Sedan jobbade jag i sju år på Folkuniversitetet i Umeå med utländska akademiker, inklusive privatundervisning med läkare. 2010 tog jag ut lärarexamen (gymnasielärare i svenska som andraspråk och spanska) och en kandidatexamen i spanska. 2013 fick jag min lärarlegitimation.

2017 publicerades mina första läroböcker i yrkessvenska för SFI.

Fortsättningsvis skriver jag läroböcker för LYS förlag. Håll utkik!

Sedan 2015 har jag avtal med Region Jämtland Härjedalen, vilket innebär att jag undervisar och nivåbedömer de utländska läkare som rekryteras till regionen. Det har hittills varit läkare från Polen, Nederländerna, Grekland, Frankrike och Österrike.

Jag undervisar sedan 2015Mittuniversitetet i Östersund, bland annat i svenska för utländska studenter och  grammatik för blivande lärare i svenska som andraspråk.

Jag utvecklade 2016 PYS medicin C1, ett prov i medicinsk svenska och lade grunden för PYS validering AB, ett företag som specialiserar sig på prov och onlinekurser i sjukvårdssvenska.

Jag är utbildad testledare för språkprovet Swedex på A2, B1 och B2.

Jag talar engelska, spanska och tyska på en hög nivå och har bott, arbetat och studerat i både Spanien och Costa Rica. Ibland tar jag uppdrag som tolk mellan svenska och spanska.

10
ÅR SOM LÄRARE
420
HÖGSKOLEPOÄNG
11
TITLAR I BOKHANDELN
Se dem
4
ÅR SOM FÖRETAG

Varför ska du välja mig?

När du går till doktorn, vill du att läkaren ska läkarutbildning eller tycker du att det räcker med talang? Om du går till en öronläkare, vill du att han/hon ska vara särskilt utbildad i öronmedicin eller går det lika bra med en tandläkare?

Samma frågor kan du ställa dig när du ska välja lärare. Vill du ha någon med lärarutbildning och ett par års kurser i precis det ämne du ska studera (svenska  som andraspråk), eller vill du ha en “språkcoach” som kanske inte har någon utbildning alls?

Det räcker inte att din lärare “talar svenska”. Din lärare måste ha full koll på grammatiken, semantiken, pragmatiken och inte minst förstå vad som särskiljer svenska från andra språk, vilka språkdrag som kan orsaka problem och hur man övar upp ett bra uttal. Precis detta har jag arbetat med på heltid i tio år.

Hur gör man?

Vi börjar med kontakt via mejl eller telefon. När du har berättat vad du behöver gör jag ett förslag på en anpassad kurs för dig.  Vanligtvis behöver jag svar på följande frågor:

  • Hur mycket svenska kan du redan? Har du gått någon kurs eller lärt dig på annat sätt? Gör gärna en självuppskattning med hjälp av GERS, Europarådets nivåskala.
  • Hur mycket tid har du? Du behöver komma på lektionerna men också studera hemma.
  • Vad är det du vill uppnå? Är det något speciellt du behöver förbättra, som till exempel uttal eller skriftlig förmåga?
  • Vill du lära dig språket inom något speciellt område, som till exempel ditt yrke?

 

Jag ser fram emot att träffa dig!

sv_SESwedish
en_USEnglish sv_SESwedish